Over dronken gokverslaafden en De Hostelbewoner - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ties Joosten - WaarBenJij.nu Over dronken gokverslaafden en De Hostelbewoner - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Ties Joosten - WaarBenJij.nu

Over dronken gokverslaafden en De Hostelbewoner

Door: Ties

Blijf op de hoogte en volg Ties

23 December 2009 | Finland, Helsinki

Hallo allemaal!

Inmiddels zijn Aldo en ik een kleine week onderweg, verlaten we alweer bijna ons eerste reisland én ben ik jarig geweest. Tijd voor een eerste reisverslag dus.

Dit verslag is in de eerste plaats bedoelt om iedereen ervan op de hoogte te stellen dat ik veilg ben geland en de eerste koude en wodka overleefd heb. Daarnaast wil ik iedereen bedanken voor zijn aardige en lieve verjaardgsberichten. Dank jullie wel!

Dat reizen draait om het ontmoeten van nieuwe mensen en vreemde culturen was me wel duidelijk. Toch klopt deze redenering achteraf bezien niet helemaal. Je zou, aangezien ik de afgelopen dagen in Turku en Helsinki heb doorgebracht toch verwachten dat ik Finse mensen en hun cultuur iets beter heb leren kennen. Dit is niet helemaal waar. Tot mijn kennisenkring behoren inmiddels een Hong Kongse, een Japanner en een Rus, maar geen Fin.
Ook heb ik een cultuur gevonden die veel verder van me af staat dan de Finse: de Hostelcultuur. Deze komt er in het kort op neer dat de Hostelbewoner dagen-, zo niet wekenlang op zijn bed ligt, voor de televisie hangt of stomme spelletjes speelt. Daarbij eet hij zoveel mogelijk opwarmmaaltijden en vermijdt hij iedere vorm van lichaamsbeweging en hychiëne. Wel probeert de hostelbewoner zoveel mogelijk zinloze gesprekken met je aan te knopen. Het perfecte voorbeeld van de Hostelbewoner slaapt bij ons op de kamer en beschouwt ons inmiddels als goede vrienden. Iedereen binnen het hostel beschouwt hij trouwens als 'goede vriend'.
Leuke mensen hebben we ook ontmoet. Twee ervan wil ik jullie niet onthouden. Zo is er de overenthousiaste Honk Kongse; die een foto maakt van alle maaltijden die wij maken(gehaktballen, zalm, pannenkoeken) en met studie toekijkt als wij een pot koffie zetten. Nog nooit had ze dit gezien; in Hong Kong haalt ze koffie op de straathoek en heeft ze niet de tijd zo 'van het leven te genieten' als wij doen als we rustig koffie drinken.
Ook kennen we een Japanse muzikant die voor de Heavy Metal naar Finland is gekomen en die deze muziek wil combineren met zijn klassieke piano-achtergrond. Hij kan ook een bankbiljet oprollen door er alleen naar te kijken (echt waar, ik heb het gezien!). Hij draagt zijn haar tot ver op zijn rug en speelt gitaar, drum, bas, piano en keybord.

Tot slot nog even dit: Helsinki is een ontzettend mooie stad. Mooie architectuur, schitterend sneeuwwit en superschoon. Het is alleen, en dat wist ik niet, ongeloofelijk duur. Nog geen twintig jaar na de val van de muur is dit land opgeklommen tot één van de rijkste van Europa en dat merk je overal terug. Omdat de overheid zijn burgers wil beschermen tegen alcoholisme kan de prijs van een biertje oplopen tot 5,50 euro. Dit laat niet onverlet dat de Finnen zich in een kroeg graag zo snel mogelijk laten vollopen. Moeilijk is daarom te begrijpen waarom de Finse overheid het wél goed vindt dat overal gokkasten en fruitatomaten staan en dat (letterlijk) iedere kroeg een gokhoek kent, compleet met croupier, waar op zijn minst blackjack en roulette gespeeld kan worden.

Goed, dat was het voor nu. Veel plezier met jullie laatste witte dagen en tot schrijvens!

Dikke kus/knuffel/boks/groet

Ties

  • 23 December 2009 - 17:26

    Joep:

    hychiene... FOEI!
    Tof stuk verder! Zoals je merkt woon ik praktisch achter mijn computer gezien ik bijna voor jij een bericht plaatst al gereageerd heb, maar dat terzijde! Veel plezier in St. Petersburg, en fijne kerst alvast!!!

  • 23 December 2009 - 17:35

    Thom:

    Shit. Net niet weer als eerste kunnen reageren. Fijne kerst man en veel sterkte met Aldo! ;)


  • 23 December 2009 - 17:49

    Huub:

    Je bent niet de enige Joep! Joosten schrijven is heftig, ik wil meer horen over wakduiken en verder streep ik kus/boks en groet weg. X

  • 23 December 2009 - 17:51

    Kay (die Van Esther):

    Oja nog gefeliciteerd ouwe.

  • 23 December 2009 - 19:54

    Sietske:

    Hee ties!

    Het is echt leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, maar HOE kan iemand een bankbiljet oprollen door er naar te kijken?! freaky!
    Verder nog heel veel plezier daar, en je volgende stop was Rusland? Ook daar, veel plezier!

    Groetjes Sietske

  • 23 December 2009 - 20:36

    Annig:

    Lekker stukje heb je geschreven hoor. Hier ook alles goed (en wit).

    kus!

  • 23 December 2009 - 21:28

    Femke:

    Blij dat jullie helemaal veilig en heel zijn aangekomen en al zoveel goede vrienden hebben gemaakt!

    Kus Femke

  • 23 December 2009 - 21:31

    Esther:

    Geniet van het leven! Kopje koffie erbij, pannenkoekje bakken!! Maar vergeet niet tot buiten je adem in te houden, want zo te lezen is de frisse lucht ver te zoeken met stinkende grostelbewoners.. Veel liefs!!

  • 24 December 2009 - 00:18

    Wouterrrr:

    Yo Tiesmaster (en Aldo natuurlijk... ;-) )

    Allereerst nog gefeliciteerd met je verjaardag! Heel veel gratuliere enzo...

    Verder mooie verhalen! Kunnen jullie die Jap niet uitnodigen voor een avondje Fonteyn? Briefjes oprollen met je ogen, da's natuurlijk nog es goeie shit!

    Baasjes, heel veel fun daaro, ik moet het, vrees ik, morgen met een kerstbingo doen... ;-)

  • 24 December 2009 - 10:24

    Wilma:

    Oh Oh Ties,

    Wacht maar tot je in die mooie Trans-Siberische trein zit... ik denk dat de geur van Wodka en andere aan on-hygiënische lichaamsgerichte geuren niet meer te harden zijn... ;-). En let goed op je slaapplaats... voor het weet is-ie weg!

    En Joepje! Plaats je een berichtje nou voor jij of voor jou?? Ha ha

  • 24 December 2009 - 15:02

    Rio En Lobke:

    Goeie verhalen ouwe, klinkt alsof je goed cultuur aan het snuiven bent (al is die geur waarschijnlijk geen aanrader bij de typische hosteller). Rock on, doe rustig met die wodka in Finland (puur financieel, Rusland is een betere deal), en hou ons op de hoogte! Sjee Boks en een kus van Lob

  • 24 December 2009 - 22:59

    Guus:

    Jongens, als ik niet zo superbrak was geweest, was ik de eerste die had gereageerd, maar mijn bed was aantrekkelijker!

    maar Bruur! Wat een tof stuk! Ben benieuwd wat je allemaal nog mee gaat maken daar!

    even je dagelijkse voetbalnieuws:
    ajax heeft de amateurs van WHC met 14-1 lichtelijk vernederd. Feyenoord heeft in een mooie pot az met 1-0 verslagen en we gaan allebei door naar de kwartfinale!

    Ik wacht op je volgend avontuur!

    später und ein Box

  • 26 December 2009 - 09:04

    Yvonne:

    Ha kerel,

    Wat komisch dat een kop koffie drinken het cultuurverschil al zo duidelijk maakt... Hartstikke leuk verslag, ben nu al weer benieuwd naar je volgende!
    Inmiddels ben ik verhuisd, nog niet helemaal, in Millingen ziet de boel er enigszins onttakeld uit. Geen leuke kerstsfeer in elk geval.
    Ik heb een warm onthaal gekregen in m'n nieuwe buurt, super!

    Morgen neem ik Droef en Nix mee, die krijgen een cultuurshock!! Véél vogeltjes in de achtertuin, duurt niet meer lang....N & D zitten met mes en vork in de aanslag klaar!

    Veel plezier in St.Petersburg en lieve groet, ook namens Henk,

    Yvonne

  • 28 December 2009 - 22:43

    Swanitha/huib:

    Ha Ties,
    Wat leuk om zo een beetje met je mee te reizen; en op de hoogte te blijven van al je belevenissen...
    Qua temperatuur kunnen we er hier ook wat van mee genieten; da's toch tof!
    Blijf genieten met volle teugen; groeten, H/Sw.

  • 01 Januari 2010 - 11:13

    Rob En Joke:

    Ties, een heel goed begin van 2010 gewenst en we volgen je op de voet !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Helsinki

Ties

Verslag van mijn Finland-Rusland-Mongolië-China-Tibet-Vietnam-Laos-Thailand-Cambodja-Indonesië trip.

Actief sinds 16 Dec. 2009
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 17504

Voorgaande reizen:

18 December 2009 - 18 Juni 2010

TransMongolië and beyond

Landen bezocht: